Χορός και αθλητιατρική. It takes an athlete to dance, but an artist to be a dancer...
Οι χορευτές είναι κατά πρώτον αθλητές και κατά δεύτερον καλλιτέχνες!!!!
Ο χορός απαντάται ανά τους αιώνες στους περισσότερους πολιτισμούς ανά τον κόσμο. Σήμερα υπάρχουν διάφορα είδη χορού (πχ κλασσικός, μοντέρνος, μπαλέτο, παραδοσιακός κλπ) το καθένα με τα δικά του ιδιαίτερα χαρακτηριστικά. Ο χορός από επιστημονικής πλευράς θεωρείται άθλημα που επιφέρει ιδιαίτερες καταπονήσεις στο σώμα.
Επιδημιολογία τραυματισμών
Το 77,5% των χορευτών μοντέρνου χορού εμφανίζουν τουλάχιστον ένα τραυματισμό ετησίως. Γενικότερα, αναφέρονται 0,59 τραυματισμοί ανά χίλιες ώρες χορού. Ο ετήσιος επιπολασμός τους είναι 1,24 τραυματισμοί για τους άνδρες και 1,65 για τις γυναίκες. Το αξιοθαύμαστο είναι πως αν και οι περισσότεροι χορευτές έχουν τουλάχιστον ένα τραυματισμό το χρόνο, εντούτοις δεν χάνουν καμία παράσταση. Όπως παραδέχονται πολλοί, επιστρέφουν στο χορό όσο πιο σύντομα γίνεται, ακόμη και εάν πονάνε.
Μετά από ένα τραυματισμό επιστρέφουν μέσα σε 2-3 εβδομάδες σε περιορισμένες πρόβες και συνήθως φτάνουν να χορέψουν χωρίς καθόλου πόνο 1,5 με 2 μήνες αργότερα. Γενικά οι άνδρες χάνουν λιγότερες πρόβες και παραστάσεις από τις γυναίκες.
Οι κυριότερες περιοχές τραυματισμών είναι:
Οι περισσότεροι τραυματισμοί προκαλούνται σταδιακά ή από υπέρχρηση
Μυικές θλάσεις, διαστρέμματα και χρόνιες φλεγμονώδεις νόσοι
Αίτια τραυματισμών:
Η υπερβολική σωματική καταπόνηση, οι απαιτήσεις του ρόλου, οι απαιτήσεις του χορογράφου ενώ ταυτόχρονα αψηφούν την κούραση και τον πόνο.
Τα χαρακτηριστικά του πατώματος (ελαστικότητα, ομαλότητα κλπ)
Οι παραστάσεις που γίνονται σε κεκλιμένη σκηνή (κεκλιμένη προς τους θεατές για καλύτερη θέα) θεωρείται πως οδηγούν σε περισσότερους τραυματισμούς.
Διαχείρηση τραυματισμών
Τις περισσότερες φορές οι χορευτές θα ζητήσουν βοήθεια μέσα σε μία εβδομάδα από τον τραυματισμό.
Λιγότεροι από τους μισούς θα επισκευθούν γιατρό διότι θεωρούν πως οι γιατροί δεν τους καταλαβαίνουν, δεν έχουν ασφάλεια ή φοβούνται πως θα τους επιβάλουν να διακόψουν το χορό για πολύ μεγάλο χρονικό διάστημα.
Οι περισσότεροι χορευτές θα επισκευθούν άλλους παρόχους υγείας όπως οι φυσικοθεραπευτές, οι βελονιστές, χειροπράκτες κτλ.
Πολλοί θα συζητήσουν τον τραυματισμό τους με κάποιον άλλο συνάδελφό τους όπως ο χορογράφος και ο σκηνοθέτης και θα περιοριστούν στις συμβουλές που θα πάρουν από αυτούς!
Οι λόγοι για τους οποίους δεν συμμορφώνονται συνήθως με τις υποδείξεις του γιατρού είναι ο μεγάλος χρόνος αποκατάστασης, ο φόβος μην χάσουν ένα ρόλο ή μια δουλειά, ο φόβος μην τους υπερσκελίσει κάποιος άλλος χορευτής.
Ο χορός απαντάται ανά τους αιώνες στους περισσότερους πολιτισμούς ανά τον κόσμο. Σήμερα υπάρχουν διάφορα είδη χορού (πχ κλασσικός, μοντέρνος, μπαλέτο, παραδοσιακός κλπ) το καθένα με τα δικά του ιδιαίτερα χαρακτηριστικά. Ο χορός από επιστημονικής πλευράς θεωρείται άθλημα που επιφέρει ιδιαίτερες καταπονήσεις στο σώμα.
Επιδημιολογία τραυματισμών
Μοντέρνος Χορός
Το 77,5% των χορευτών μοντέρνου χορού εμφανίζουν τουλάχιστον ένα τραυματισμό ετησίως. Γενικότερα, αναφέρονται 0,59 τραυματισμοί ανά χίλιες ώρες χορού. Ο ετήσιος επιπολασμός τους είναι 1,24 τραυματισμοί για τους άνδρες και 1,65 για τις γυναίκες. Το αξιοθαύμαστο είναι πως αν και οι περισσότεροι χορευτές έχουν τουλάχιστον ένα τραυματισμό το χρόνο, εντούτοις δεν χάνουν καμία παράσταση. Όπως παραδέχονται πολλοί, επιστρέφουν στο χορό όσο πιο σύντομα γίνεται, ακόμη και εάν πονάνε.
Μετά από ένα τραυματισμό επιστρέφουν μέσα σε 2-3 εβδομάδες σε περιορισμένες πρόβες και συνήθως φτάνουν να χορέψουν χωρίς καθόλου πόνο 1,5 με 2 μήνες αργότερα. Γενικά οι άνδρες χάνουν λιγότερες πρόβες και παραστάσεις από τις γυναίκες.
Οι κυριότερες περιοχές τραυματισμών είναι:
- H Ποδοκνημική άρθρωση και ο άκρος πόδας
- Η Οσφυική Μοίρα της Σπονδυλικής Στήλης
- Το Γόνατο
Οι περισσότεροι τραυματισμοί προκαλούνται σταδιακά ή από υπέρχρηση
Μυικές θλάσεις, διαστρέμματα και χρόνιες φλεγμονώδεις νόσοι
Αίτια τραυματισμών:
Η υπερβολική σωματική καταπόνηση, οι απαιτήσεις του ρόλου, οι απαιτήσεις του χορογράφου ενώ ταυτόχρονα αψηφούν την κούραση και τον πόνο.
Τα χαρακτηριστικά του πατώματος (ελαστικότητα, ομαλότητα κλπ)
Οι παραστάσεις που γίνονται σε κεκλιμένη σκηνή (κεκλιμένη προς τους θεατές για καλύτερη θέα) θεωρείται πως οδηγούν σε περισσότερους τραυματισμούς.
Διαχείρηση τραυματισμών
Τις περισσότερες φορές οι χορευτές θα ζητήσουν βοήθεια μέσα σε μία εβδομάδα από τον τραυματισμό.
Λιγότεροι από τους μισούς θα επισκευθούν γιατρό διότι θεωρούν πως οι γιατροί δεν τους καταλαβαίνουν, δεν έχουν ασφάλεια ή φοβούνται πως θα τους επιβάλουν να διακόψουν το χορό για πολύ μεγάλο χρονικό διάστημα.
Οι περισσότεροι χορευτές θα επισκευθούν άλλους παρόχους υγείας όπως οι φυσικοθεραπευτές, οι βελονιστές, χειροπράκτες κτλ.
Πολλοί θα συζητήσουν τον τραυματισμό τους με κάποιον άλλο συνάδελφό τους όπως ο χορογράφος και ο σκηνοθέτης και θα περιοριστούν στις συμβουλές που θα πάρουν από αυτούς!
Οι λόγοι για τους οποίους δεν συμμορφώνονται συνήθως με τις υποδείξεις του γιατρού είναι ο μεγάλος χρόνος αποκατάστασης, ο φόβος μην χάσουν ένα ρόλο ή μια δουλειά, ο φόβος μην τους υπερσκελίσει κάποιος άλλος χορευτής.
Μπαλέτο
Το 75% με 95% των χορευτών μπαλέτου αντιμετωπίζουν τουλάχιστον ένα τραυματισμό το χρόνο με μέσο όρο 2,97 με 3,2 τραυματισμούς ετησίως. Οι τραυματισμοί αφορούν κυρίως την ποδοκνημική άρθρωση και τον άκρο πόδα, τη μέση και το γόνατο. Συνήθως πρόκειται για μυικές θλάσεις, διαστρέμματα και χρόνιες φλεγμονώδεις εξεργασίες.
Οι περισσότεροι τραυματισμοί οφείλονται σε:
Εσωτερικούς παράγοντες: ανατομικές ανωμαλίες, μυική αδυναμία, ανεπαρκής ελαστικότητα, κακή τεχνική, κακή διατροφή, κούραση, προηγούμενους τραυματισμούς.
Εξωτερικούς παράγοντες: χορογραφία, ψυχρό περιβάλλον.
Οι μαθητές των καλοκαιρινών εντατικών προγραμμάτων έχουν ιδιαίτερα αυξημένο κίνδυνο τραυματισμού.
Γενικότερα ιατρικά προβλήματα στους χορευτές
Οι χορευτές εμφανίζουν πολύ συχνά:
- Διαταραχές στη λήψη τροφής
- Διαταραχές της εμμήνου ρύσεως
- Καπνίζουν
- Burnout
- Οστεοπενία
- Τριάδα της Αθλήτριας
Εξετάστε το πάτωμα στο οποίο χορεύει ο ασθενής σας. Τα καλύτερα πατώματα είναι αυτά που δρούν και σαν ελατήριο κυρίως γιατί τα παπούτσια των χορευτών έχουν ελάχιστα ή καθόλου προστατευτικά μαξιλαράκια. Οι χορευτές μπορεί να κάνουν πρόβα και παράσταση σε διαφορετικά πατώματα.
Εξετάστε τα υποδήματα που χρησιμοποιεί ο χορευτής όταν δεν χορεύει. Η σωστή επιλογή αυτών των υποδημάτων μπορεί να του προσφέρει μια σχετική ανάπαυση και ανακούφιση και επομένως να συνεχίσει να χορεύει χωρίς εμπόδια.
Εάν δεν καταλαβαίνετε κάποιον τεχνικό όρο, ζητήστε του/της να σας το δείξει επιτόπου. Μόνο έτσι θα κατανοήσετε τί ακριβώς είναι αυτό που προκαλεί τα ενοχλήματα στον χορευτή και θα μπορέσετε να τον βοηθήσετε πραγματικά.
Γενικά αποφύγετε όλες τις χειρουργικές επεμβάσεις στους χορευτές διότι ακόμη και η παραμικρή δυσκαμψία μπορεί να οδηγήσει σε τερματισμό της καριέρας τους.
ΕΞΑΙΡΕΣΕΙΣ: αφαιρετικές επεμβάσεις όπως πχ αφαίρεση του os trigonum ή οστεοφύτων στον άκρο πόδα, επεμβάσεις στους μηνίσκους και στον επιχείλιο χόνδρο της κοτύλης.
Σεβαστείτε τους χορευτές ως καλλιτέχνες αλλά ταυτόχρονα εμφυσήστε τους τη νοοτροπία του αθλητή!
Σεβαστείτε τους χορευτές ως καλλιτέχνες αλλά ταυτόχρονα εμφυσήστε τους τη νοοτροπία του αθλητή!
Post a Comment